Ağılar
Nümunənin reyestr kodu : FL0201000001
Azərbaycan şifahi xalq yaradıcılığında mərasim nəğmələrinin geniş yayılmış forması kimi ağılar insan ölümü, faciəsi ilə bağlı olub qəm-qüssə, kədər, bədbin əhval-ruhiyyə məzmunu kəsb edir. Yaşlı insanların dediyinə görə, ölüyə ağlamaq ona verilən qiymətdir. Ona görə də hər kəs öz ölüsünü şərəfli götürmək üçün yas düşdükdə ailədə gözəl avazı olan, ağı demək qabiliyyətinə malik şəxslər varsa, onları irəli verir, yoxdursa kənardan dəvət edir. Kənardan dəvət etdikdə ölü sahibi əvvəlcədən ölənin sənət və sifətlərini ona izah edir, o da bu sifətlər haqqında mənsur oxşamalar qoşur və bayatıya keçərək ölü yiyələrini, təziyəyə gələnləri ağladır.
Ağılar mənzum və mənsur formada olur. Nəzm formasında olan ağıların böyük əksəriyyəti bayatı qəlibindədir, ənənəvi bayatılardan sadəcə məzmununa görə fərqlənir. Ağılara kədər, qəm hakimdir. Burada işlədilən “ay bala”, “ay oğul”, “laylay”, “balam laylay”, “vay” kimi sözlər dinləyicilərdə emosional təsiri daha da gücləndirir:
Bu yol Cavada gedir, bala,
Axıb Cavada gedir.
Balası ölən analar,
Gör, nə havada gedir.
Mənsur formada olan ağılar isə çox vaxt feli sifət tərkibindən, ismi birləşmələrdən təşkil olunur. Mənsur formada olan ağılarda rəhmətə gedənin yaşına, peşəsinə, həyatda tutduğu mövqeyinə, mənsəbinə, əxlaq və gözəlliyinə, boy-buxununa, şücaətinə, səxavətinə, şan-şöhrətinə və xeyirxahlığına uyğun məziyyətlər sadalanır, sonluğu da “lay-lay”, “anan qurban”, “vay” sözləri ilə tamamlanır. Goranboy rayon sakinindən yazıya alınmış və ağıçının yaxın qohumu üçün söylədiyi aşağıdakı ağı nümunəsi buna misal ola bilər: “Ay dağlar qızı, ay ayran qabaqlı, qızaran yanaqlı, ağını qardan götürən, qırmızısını nardan götürən, pəhləvan xalam, a lay-lay, pəhləvan xalam, a lay-lay”.
Ağı deyiləndə ölən şəxsin paltarı ortalığa tökülür, şəkili də baş tərəfdən üstünə qoyulur. Dil deyə bilən şəxslər qabaqda oturub ağı deyir, camaat da “şaxsey” vurur. Bu məqsədlə ölən şəxsin paltarı qırx gün, bəzi yerlərdə bir il evdə saxlanır, cümə axşamlarında həmin paltar ortalığa tökülüb dil deyilir. Yaxud qəbir üstünə gedəndə ölən şəxsin köynəyi, papağı götürülür, onu bağırlarına basıb ağlayırlar. İli çıxandan sonra isə həmin paltar bir mələfəyə bükülüb qəbrin ayaq tərəfində basdırılır. Yas yerlərində dil deyib ağlamaq günortaya qədər çəkir, şər qarışan vaxt ağlamaq günah sayıldığı üçün saat dörddən sonra dayandırılır.
Ağılar müəyyən ahənglə, bəzən də musiqinin müşayiəti ilə oxunur. Ağıların ifasında musiqidən istifadə olunması daha qədimlərə gedir. Cavan ölən şəxsin dəfninə aşıq gətirilməsi keçən əsrin sonlarına qədər bəzi bölgələrdə qalmaqda idi. Zəngilan rayonu Ağalı kəndində ağı demək üçün aşıqları Füzuli rayonundan gətirirdilər. Kənd sakini Elmira Mikayılovanın dediyinə görə, aşıq dəstəsi iki nəfərdən – qaval və klarnet çalandan ibarət olur və muğam üstə bayatılar deyirdilər. Ölü yuqatdan (yuyulan yer) çıxarılandan sonra aşıq başlayır, qəbiristanlığadək oxuyurdu. Qəbiristanlığa çatanda isə aşıq dayanır, molla “Qurana” başlayırdı. Söyləyicinin dediyinə görə, xalası oğlu dünyasını dəyişəndə oğlanın nişanlısı ilə aşıq qəbiristanlığadək deyişə-deyişə ağılar demişlər.
Yas yerində ağıları dil bilən insanlar, ya da ağıçılar oxuyurlar. Belə qadınlara Bakıda “yedəkçi”, bəzi rayonlarda “ağıçı”, Şəkidə “sazanda” və b. deyilir. Bu şəxslərin həyatını gözdən keçirdikdə məlum olur ki, ağıçıları birləşdirən bir ümumi cəhət var: bu da onların dərdli olması, həyatda başlarına gələn faciələr, müsibətlərdir. Zəngilan rayonu Ağalı kənd sakini Elmira Mikayılova, Laçın rayonu Vağazin kənd sakini Güllü Abasəliyeva oğlu nakam dünyasını dəyişəndən sonra, Füzuli sakini Şəkər Həsənova isə şəxsi həyatındakı uğursuzluq, çəkdiyi müsibətlərdən sonra məclislərə gedərək ağıçılıq etməyə başlamışlar. Onları dilləndirən, danışdıran da həmin acıları, dərdləridir.