Padşah oyunu
Nümunənin reyestr kodu : FO0202000002
“Padşah seçmə” (Laçın), “Padşah oyunu” (Cəbrayıl), “Şah bəzəmə” (Qubadlı) və yaxud “Xan bəzəmə” (Ordubad) adı ilə tanınan bu oyun vaxtilə Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində oynanılmışdı. Hazırda bu ənənə bu gün də bəzi rayonlarda yaşadılır. Bu oyun Qubadlı rayonunda ilaxır çərşənbədə, Beyləqanın Günəşli kəndində martın 21-22-də, Ordubad rayonunda isə Yeddiləvin günü (martın 21-də) oynanır.
“Padşah oyunu”nda padşah səsvermə ilə seçilir və yaxud kəndin sayılıb-seçilən adamları arasından təyin olunur. Oyun üçün xüsusi bir mağar qurulur, “padşah”ı mağara yaxın bir evdə bəzəyirlər, məclis başlayanda “Vağzalı” çalınır, “padşah” “vəzir-vəkil”in, “fərraşlar”ın əhatəsində məclisə daxil olur. Bütün məclis əhli ayağa qalxır, əl çalır və deyir: “Padşah oynasa, ucuzluq olar”. “Padşah” da əlini götürüb “Şah gəldi” havasına ağıryana oynayır. Sonra o, çıxıb taxtında oturur və səlahiyyətlərinin icrasına başlayır. “Padşah” qəlbidə (uca yerdə) oturur, ondan bir az aşağıda “vəzir”, lap aşağıda buyruqçuları dururlar. “Padşah” əyninə arxalıq, üstündən çuxa geyinir, başına da papaq qoyur. Həmin gecə “padşah” müəyyən əmrlər verir, başındakı adamlar onun əmrini icra edirlər. Onun sözü hər kəs üçün qanundur və kimsə ona etiraz etməz. Onun sözünə baxmayan və ya onun əmrinə tabe olmayan şəxsi tutub padşahın hüzuruna aparır, “padşah”ın qarşısında dizi üstə oturdurlar. Günahı onun üzünə deyilir və cəzalandırılır.
Padşah bir qayda olaraq kişilərdən olur, yalnız müstəsna hallarda qadınlar da padşah seçilir. Padşah olan şəxs bir sutka dinməməli, danışmamalıdır. Gülən kimi onu taxtdan düşürür, özünü də soyundurub dar ağacından asırlar. Məsələn, vaxtilə Ordubad rayonunda ən məşhur məzhəkəçilər, gülüş ustaları xanı güldürmək üçün dəridən-qabıqdan çıxırdılar. Xan gülsün deyə meydanda qadın, qız olmasına baxmayaraq xanla açıq-saçıq zarafatlar da edirdilər. Xan bütün bu məzhəkələrin qabağında özünü saxlaya bilməyib gülürdüsə, meydana toplaşan tamaşaçılar onu geyimli-kecimli suya basır, onu “xanlıq”dan salırdılar. Taxtdan salınmış şəxs isə bir daha xan seçilə bilmirdi.
Məclisdə müəyyən adamlara kəsilən cərimələrdən pul yığılır. Bundan əlavə, “padşah” kimisə asmaqla cəzalandırdıqda həmin şəxsin yaxın adamı pul ödəyib onu azad edə bilir. Həmin pullar xəzinədarda yığılır və həmin vəsait xeyirxah işlərə sərf olunur. Məsələn, Qubadlı rayonunun Dəmirçilər kəndində oyundan yığılan vəsait hesabına bir dəfə məscidin darava adlanan hissəsi təmir olunmuş, növbəti il yığılan vəsait hesabına yetim-yesirə əl tutulmuşdu. Beyləqan rayonu Günəşli kəndində 2013-cü ildə həmin mərasimdən yığılan pul ilə kəndə artezian quyusu üçün motor alınmışdı.
“Padşah oyunu” karnaval mədəniyyətinin bir parçasıdır. Digər karnaval oyunları kimi o da gülüş üzərində qurulur və əsl padşahın bir parodiyasıdır. Karnaval mədəniyyətində olduğu kimi, bu oyunun da öz qayda-qanunları vardır, kimsə özünü onun fövqündə tuta bilməz. Hətta ailəsinə itki üz verənlər, yasda olanlar belə “padşah” tələb etdiyi təqdirdə gəlib bayramda iştirak edir və oynayırlar.
Xalq mərasim tamaşaları cəmiyyətdə, təbiətdə və insan həyatındakı keçid dövrləri ilə əlaqədardır. Yenidən doğulma, yenilənmə, dəyişiklik bu tip mərasimlərin əsas məğzini təşkil edir. “Padşah oyunu” da qışdan yaza keçid dövründə, köhnə ilin tamamlanıb yeni ilin başlandığı ərəfədə keçirildiyi üçün digər inisiasiya mərasimləri ilə eyni mənanı daşıyır. Xalq gülüşün arxaik köklərini araşdıran Muxtar Kazımoğlu “Padşah oyunu”nu əsl hökmdarın müvəqqəti ölüm mərhələsindən keçib dəyişməsi kimi səciyyələndirir. Onun fikrincə, əsl və yalançı padşah qarşılaşmasında başlıca məqsəd əsl hökmdarı şərdən, yamandan qorumaq və onun həyatverici qüdrətini artırmaqdır. Deməli, “Padşah oyunu” əsl hökmdarın ölüb yenidən doğulmasını simvolizə edir. Sadəcə olaraq burada əsl hökmdar rolunda padşahın özü deyil, onun “əkiz tayı” çıxış edir. Yalançı padşahın öldürülməsi və əsl padşahın təkrar taxta çıxması onun yenidən doğulması, yeniləşməsi kimi qavranır, bununla da yeni hökmdarın daha qüdrətli olacağına, onun hakimiyyətinin daha uzun sürəcəyinə inanılır.