Aşıq şikəstələri
Nümunənin reyestr kodu : FM0102000001
Azərbaycan xalq yaradıcılığının bir çox sahələrində – aşıq musiqisi yaradıcılığı, aşıq poeziyası, eləcə də muğam sənətində “şikəstə”lərin xüsusi yeri vardır. Şikəstələrin məzmunu, obraz, ovqat, bədii təsir dairəsi xalqımızın mənəvi aləminə, hisslər dünyasına çox yaxın və doğmadır. Bu musiqi özəllikləri şikəstələrin geniş yayılmasına və sevilməsinə, nəsildən-nəsilə keçərək günümüzə gəlib çatmasına əsas zəmin olmuşdu. Azərbaycan ifaçılıq sənətinin ən qüdrətli sənətkarları – Hacı Hüsü, Cabbar Qaryağdıoğlu, o cümlədən Şəkili Ələsgər, Keçəçi oğlu Məhəmməd, Zabul Qasım, Məşədi Məmməd Fərzəliyev, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski və bir çoxları “Qarabağ şikəstəsi”ni böyük məharət və şövqlə oxumuşlar. XX yüzillikdə və çağdaş dövrümüzdə yaşayıb-yaradan xanəndələrimiz A.Babayev, C.Əkbərov, A.Qasımov, o cümlədən Ş.Ələkbərova, F.Mehrəliyeva və başqaları da şikəstələrin mahir ifaçıları kimi məşhurlaşmışlar.
Şikəstələr müxtəlif ifaçılıq ənənələri sahəsində mövcuddur: klassik aşıq şikəstələri (Kərəm şikəstəsi, Badamı şikəstə və s.), Şirvan şikəstələri (Şirvan şikəstəsi, Sarıtorpaq şikəstəsi və s.), Güney Azərbaycan aşıq mühitlərində yaranmış şikəstələr (“Qaradağ şikəstəsi”, “Zəncançay şikəstə”, “Xalxalı şikəstə” və s.), zərbi-muğam ünvanlı şikəstələr (Qarabağ şikəstəsi, Kəsmə şikəstə və s.) və başqa şikəstələrdir. Eyni zamanda, körpə laylaları, eləcə də, yas mərasimlərində ağılar da məhz şikəstə havası ilə bayatı deyərək oxunur. Göründüyü kimi, şikəstələr həm aşıq, həm muğam ifaçılığında özünü göstərir, xalqın gündəlik həyatı və məişətini əhatə edir. Şikəstələri bir-birinə bağlayan məzmun oxşarlığıdır. Şikəstə “sınıq”, “qırılmış” və digər anlamlar daşıyaraq “könül qırıqlığı”, “iztirab çəkmiş könül” mənasını bildirir. Olduqca həzin və yanıqlı, sevgi, həsrət, hüzn məzmunlu mövzular üzərində yaranması şikəstələri bir-birinə bağlayan cəhətdir. Şikəstələrin poetik mətnini, əsasən xalq şeirinin bayatı və qoşma növləri təşkil edir.
Şikəstələr aşıq sənəti ilə bağlı şəkildə yaranmışdı, forma və quruluşu, vokal melodiyasının intonasiya tipi, əsaslandığı poetik mətn və ifa tərzi aşıq musiqi havaları ilə sıx bağlıdır. Azərbaycanın görkəmli musiqişünası Üzeyir Hacıbəyli yazır: “Şikəstə və bayatıya aşıq dəstəsinin dəstgahı demək olar. Çünki bu növ musiqi təğənnisi əsil onların sənətidir”. Şikəstənin muğam ifaçılığına daxil olması musiqi quruluşunun zəngin daxili imkanları ilə şərtlənmişdi. Vokal melodiyanın improvizasiyalı, nəqli, reçitativ-deklamasiya xüsusiyyətli olması, instrumental hissənin inkişafı, “rəngvari” mahiyyət daşıması şikəstələrin xanəndə ifaçılığına daxil olması üçün əlverişli zəmin yaratmışdı. Demək mümkündür ki, şikəstələr inkişaf prosesində Azərbaycan xalq musiqi yaradıcılığının bütün qolları ilə qovuşmuş, xalq mahnı və rəqs yaradıcılığı, muğam sənətinin uyğun cəhətlərini mənimsəmiş və nəhayət, sazəndə və xanəndələrin yaradıcı fəaliyyəti sayəsində yeni ifaçılıq üslubu əldə etmişdi. Bu qarşılıqlı inkişafın bədii nəticəsi olaraq “Qarabağ şikəstəsi”, “Kəsmə şikəstə” zərbi-muğamları yaranıb yayılmışdı. Bununla da, aşıq “dəstgahı” olan şikəstə bir tərəfdən aşıq, digər tərəfdən isə muğam sənətinə möhkəm dayaqlı körpü salmışdı.
Şikəstələrin muğam yaradıcılığında daha bir təzahür forması da vardır. Bu bir çox muğamların ənənəvi tərkib hissələrindən birinə çevrilmiş “Şikəsteyi-fars” şöbəsidir. “Şikəsteyi-fars” şöbəsi aşıq şikəstələrinin melodik-ritmik və intonasiya özəyi üzərində inkişaf edir. Bu şöbə Azərbaycan xalqının muğam sənətinə verdiyi töhfədir. Bu, ən qədim el havalarından qaynaqlanan, Azərbaycan musiqisinin ana, özək intonasiyalarını özündə daşıyan qəlibləşmiş melodik-intonasiya modelidir, özündə etnogenetik informasiyanı daşıyan genoformuldur.
-
Aşıq sənəti: musiqili-poetik janrlar
İradə Köçərli
2010
-
Şikəstə - milli musiqi təfəkkürünün təzahür modellərindən biri kimi
İradə Köçərli
- Biblioqrafiya və tərtibçilər